Zwiedzanie

Muzeum jest czynne od poniedziałku do piątku od 1000 do 1500. Zapraszamy zarówno zwiedzających indywidualnych, jak i grupy zorganizowane. Wstęp do muzeum jest bezpłatny.

Dla grup zorganizowanych istnieje możliwość zwiedzania poza godzinami otwarcia muzeum.

Grupy prosimy o wcześniejszą rezerwację telefoniczną (kontakt). 

Muzeum prowadzi również lekcje muzealne dla dzieci i młodzieży na różnych etapach edukacji; dla grup przedszkolnych, klas I-III, IV-VI, klas gimnazjalnych i licealnych. Zajęcia są przygotowywane w oparciu o posiadane przez Muzeum eksponaty z różnych dziedzin medycyny oraz pamiątki związane z historią poznańskiej medycyny i Uniwersytetu Medycznego.

Aktualnie realizowane tematy zajęć:

  1. Historia stomatologii (zajęcia można dostosować dla każdej grupy wiekowej)

Postrzeganie chorób zębów w przeszłości; próchnica i jej przyczyny; higiena jamy ustnej w przeszłości, rodzaje narzędzi do ekstrakcji zębów i sposób ich działania, dawne i współczesne protezy, omówienie i zaprezentowanie ekspozycji związanej ze stomatologią. Na podstawie materiału ikonograficznego i eksponatów znajdujących się w Muzeum.

  1. Rewolucja w chirurgii – pierwsze bezbolesne operacje (zajęcia można dostosować dla grup od IV klasy szkoły podstawowej i starszych)

Sposoby znieczulania przed erą anestezjologii; chloroform, eter, podtlenek azotu i ich odkrywcy; sposoby znieczulania; aparaty do podawania środków znieczulających; omówienie i zaprezentowanie ekspozycji związanej z anestezjologią. Na podstawie materiału ikonograficznego i eksponatów znajdujących się w Muzeum.

  1. Pierwsze transfuzje krwi – od owczej melancholii do efektywnej metody leczenia (zajęcia dla dzieci w wieku od 12 lat i starszych)

Poglądy i pierwsze odkrycia związane z krwią i jej przetaczaniem. Jak wyglądała droga do efektywnej metody leczenia - transfuzje od zwierzęcia do zwierzęcia, od zwierzęcia do człowieka i od człowieka do człowieka. Zagrożenia i problemy dawnego krwiolecznictwa. Odkrycie grup krwi. Transfuzje krwi współcześnie. Na podstawie materiału ikonograficznego i eksponatów związanych z przetaczaniem, pobieraniem krwi i iniekcjami.

     4. Ręce często, stopy rzadko, głowa nigdy
Czy piękny znaczy czysty? Czy brud gwarantuje zdrowie? Która pora roku jest najlepsza na kąpiel? Używać piasku, mydła, pudru czy kurzych jaj? Zwyczaje higieniczne naszych przodków - od rzymskich łaźni do pierwszych łazienek z bieżącą wodą

     5. Karol Marcinkowski (dla grup gimnazjalnych i licealnych)

Omówienie postaci Marcinkowskiego; najciekawsze fakty z jego biografii, wydarzenie nadania imienia; zaprezentowanie pamiątek po Marcinkowskim znajdujących się w kolekcji Muzeum. Na podstawie eksponatów znajdujących się w Muzeum.

     6. Historia Uniwersytetu i nauczania medycyny w Poznaniu (dla grup licealnych)

PTPN, Uniwersytet Poznański, tajne nauczanie medycyny podczas II wojny światowej, Polski Wydział Lekarski w Edynburgu, Uniwersytet Poznański po wojnie, Akademia Medyczna, Uniwersytet Medyczny; ogólne omówienie zbiorów i ekspozycji Muzeum, omówienie eksponatów związanych z historią uczelni.

 ______________________________